Sposób finansowania, szczegółowy tryb działania organów samorządu, w tym funkcjonowanie regionalnych oddziałów Krajowej Izby Doradców Podatkowych, a także sposób składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych przez Krajową Radę Doradców Podatkowych określa statut Krajowej Izby Doradców Podatkowych.
(art. 61 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst pierwotny: Dz. U. 2021, poz. 2117).
Rozdział XII
Sposób finansowania działalności Krajowej Izby Doradców Podatkowych
§ 50
1. Działalność Izby finansuje się z majątku Izby, który powstaje w szczególności z:
1) składek członkowskich,
2) darowizn,
3) spadków,
4) zapisów,
5) dotacji,
6) dochodów z działalności określonej w art. 48 ust. 3 ustawy o doradztwie podatkowym,
7)
dochodów z wykorzystania majątku Izby oraz majątku będącego w
użytkowaniu Izby, w tym wykorzystywania logotypu Izby przez osoby prawne
uprawnione do wykonywania doradztwa podatkowego wpisane do rejestru -
na zasadach ustalonych przez Radę,
8) opłat wpisowych,
9)
wpłat z tytułu pokrywania kosztów postępowania dyscyplinarnego na
podstawie prawomocnych orzeczeń Sądu Dyscyplinarnego lub Wyższego Sądu
Dyscyplinarnego,
10) innych opłat pobieranych przez Radę w ramach uprawnień nadanych w tym zakresie przez Zjazd.
2.
Majątek Izby służy wyłącznie realizacji celów, dla których Izba została
powołana, zgodnie z przepisami odpowiednich ustaw, Statutu, uchwał
Zjazdu oraz uchwał Rady.
3. Ustala się następujący sposób finansowania Izby:
1)
na działalność i funkcjonowanie poszczególnych Regionalnych Oddziałów
Izby oraz Zastępców Rzecznika Dyscyplinarnego i Zamiejscowych Oddziałów
Sądu Dyscyplinarnego przeznacza się:
a)
85 % wpływów uzyskanych ze składek członkowskich wpłacanych przez
doradców podatkowych zarejestrowanych w tych Regionalnych Oddziałach
Izby, w których liczba doradców podatkowych wpisanych na listę jest
mniejsza lub równa 300 wg stanu na dzień 30 września poprzedniego roku
kalendarzowego;
b)
67 % wpływów uzyskanych ze składek członkowskich wpłacanych przez
doradców podatkowych zarejestrowanych w tych Regionalnych Oddziałach
Izby, w których liczba doradców podatkowych wpisanych na listę ogółem
jest większa niż 300 wg stanu na dzień 30 września poprzedniego roku
kalendarzowego,
c)
dotychczasową część wpływu ze składek członkowskich wpłacanych przez
doradców podatkowych zarejestrowanych w połączonych Regionalnych
Oddziałach
-
w przypadku połączenia się dwóch lub więcej RO KIDP, rozliczających się
przed połączeniem wg tego samego wskaźnika podziału składek,
d)
67 % wpływów uzyskanych ze składek członkowskich wpłacanych przez
doradców podatkowych zarejestrowanych w połączonych Regionalnych
Oddziałach Izby - w przypadku połączenia się dwóch lub więcej
Regionalnych Oddziałów Izby, rozliczających się przed połączeniem wg
różnych wskaźników podziału składek,
-
przy czym środki te, o których mowa w tym punkcie, mogą zostać
rozdysponowane na inne cele tylko za zgodą Zarządu Regionalnego Oddziału
Izby,
2)
na działalność i funkcjonowanie Rady oraz pozostałych organów Izby
przeznacza się wpływy z opłat wpisowych i pozostałą część wpływów
uzyskanych ze składek, o których mowa w pkt 1),
3) podział, o którym mowa w pkt 1 i 2 dokonywany jest z uwzględnieniem dnia wymagalności składki,
4)
darowizny, zapisy, spadki dokonane ze wskazaniem konkretnego
Regionalnego Oddziału Izby przeznaczone są w całości na finansowanie
tego Regionalnego Oddziału Izby,
5)
wpływy z nieruchomości i ruchomości oraz praw majątkowych stanowiących
własność lub będących w użytkowaniu Izby a administrowanych przez
Regionalne Oddziały Izby przeznacza się w całości na finansowanie tego
Regionalnego Oddziału Izby,
6)
wpływy z działalności wydawniczej, oświatowej i szkoleniowej oraz inne
przychody pochodzące z przedsięwzięć realizowanych przez Regionalne
Oddziały Izby przeznaczone są w całości na finansowanie tych
Regionalnych Oddziałów Izby; wpływy ze wspólnych przedsięwzięć Rady i
Regionalnych Oddziałów Izby dzieli się po połowie między Radę i
Regionalne Oddziały Izby,
7)
na uzasadniony wniosek Zarządu Regionalnego Oddziału Izby, Rada może
dofinansować Regionalny Oddział Izby ze środków pozostających w jej
dyspozycji,
8) wpływy inne niż wymienione w pkt 4)-7), przeznacza się na finansowanie działalności Izby i pozostają one w dyspozycji Rady.
4. Zasady gospodarki finansowej Izby reguluje uchwała Zjazdu a regulamin gospodarki finansowej uchwała Rady.